Kuinka turvallisia budjettirenkaat oikeasti ovat? Testi: 8 halpaa rengasta vs. 1 premium-rengas

Suositun Tyresreviews.comin artikkelissa testataan yhdeksän premium-luokan kesärengasta koossa 205/55 R16, jossa selvitetään, mikä markkinoiden edullisista renkaista on paras.
Artikkeli keskittyy erityisesti budjettirenkaiden vertailuun Continental PremiumContact 7 -rengasta vastaan, joka on tunnettu useiden testien voittaja. Testissä arvioidaan renkaiden suorituskykyä märällä ja kuivalla kelillä, niiden käsittelyä, mukavuutta, melutasoa ja hintaa. Benson korostaa, että vaikka budjettirenkaat ovat edistyneet, ne eivät vieläkään yllä premium-renkaiden tasolle erityisesti märkäpidossa ja käsittelyssä.
Sisällysluettelo
- Johdanto
- Testin esittely
- Renkaiden valinta ja testiprosessi
- Märkäpidon testitulokset
- Kuivapidon testitulokset
- Mukavuus ja melutaso
- Hinta-laatusuhde
- Yhteenveto ja suositukset
Johdanto
Taloudellisesti tiukkoina aikoina moni kuluttaja miettii, voiko budjettirenkailla saavuttaa premium-renkaiden tarjoaman turvallisuuden ja suorituskyvyn. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle budjettirenkaiden maailmaan vertaamalla kahdeksaa edullista rengasta markkinoiden huippuun, Continental PremiumContact 7 -renkaaseen. Testaamme renkaiden suorituskykyä märällä ja kuivalla kelillä, käsittelyä, mukavuutta ja melutasoa, jotta selviää, pystyykö mikään edullisista vaihtoehdoista haastamaan premium-segmentin mestarin
Testin esittely – Yhteenveto
Rengas | Yhteensä | Kuivajarrutus | Kuivankelin käsittely | Subj. kuivankelin käsittely | Märkäjarrutus | Märkäkäsittely | Subj. märkäkäsittely | Märkäympyrä | Suora vesiliirto | Kaarteinen vesiliirto | Subj. mukavuus | Meteli | Hinta | Rullausvastus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() Continental PremiumContact 7 | 99.6% | 35.27M | 51.73s | 100 Pistettä | 31.58M | 84.85s | 100 Pistettä | 11.5s | 74.91Km/H | 3.3m/sec2 | 92 Pistettä | 72dB | 86.19 | 8.38kg / t |
![]() Tomket Sport Series 1 | 90.9% | 37.83M | 52.78s | 85 Pistettä | 38.69M | 89.21s | 90 Pistettä | 12s | 70.52Km/H | 2.8m/sec2 | 91 Pistettä | 72.6dB | 50.49 | 8.28kg / t |
![]() Nankang Econex NA1 | 87.5% | 38.45M | 52.23s | 75 Pistettä | 39.61M | 89.36s | 70 Pistettä | 11.9s | 74.13Km/H | 3.2m/sec2 | 90 Pistettä | 71.9dB | 46.69 | 9.18kg / t |
![]() Winrun R330 | 87.1% | 39.41M | 52.85s | 90 Pistettä | 40.91M | 92.25s | 70 Pistettä | 12.4s | 70.83Km/H | 3m/sec2 | 100 Pistettä | 72.2dB | 46.59 | 8.37kg / t |
![]() Davanti DX390 | 85.2% | 39.08M | 53.32s | 70 Pistettä | 40.75M | 92.19s | 65 Pistettä | 12.4s | 70.98Km/H | 3.1m/sec2 | 91 Pistettä | 70.3dB | 57.78 | 8.56kg / t |
![]() Triangle SporteX TH201 | 83.3% | 40.01M | 52.97s | 80 Pistettä | 43.6M | 93.11s | 70 Pistettä | 12.7s | 69.51Km/H | 2.7m/sec2 | 91 Pistettä | 73.2dB | 56.08 | 8.71kg / t |
![]() King Meiler Sport 1 KM | 82% | 39.32M | 53.21s | 75 Pistettä | 43.45M | 93.93s | 75 Pistettä | 12.7s | 67.3Km/H | 2.6m/sec2 | 91 Pistettä | 74.4dB | 55.18 | 9.82kg / t |
![]() Maxtrek MAXIMUS M1 | 81.9% | 39.48M | 52.84s | 85 Pistettä | 43.93M | 95.24s | 65 Pistettä | 12.7s | 69.61Km/H | 2.8m/sec2 | 91 Pistettä | 72.9dB | 54.3 | 9.42kg / t |
![]() Double Coin DC99 | 70.4% | 39.62M | 53.39s | 30 Pistettä | 46.04M | 96.27s | 50 Pistettä | 12.8s | 64.55Km/H | 2.3m/sec2 | 90 Pistettä | 70.2dB | 45.87 | 8.63kg / t |
Renkaiden valinta ja testiprosessi
Renkaiden valinnassa ja testauksessa Continental PremiumContact 7 kesärenkaat erottui selvästi suorituskyvyllään märällä kelillä, kun taas Tomket oli seuraavana, mutta merkittävästi hitaampana. Doublecoin oli haastavampi ajaa ja suoriutui huonoiten. Testissä korostui, kuinka tärkeää on renkaan tasapaino ja ennustettavuus märällä kelillä. Davanti, Winrun, Triangle ja Maxtrex kamppailivat kommunikoidakseen kuljettajalle renkaan tilaa, kun taas retreaded King Meiler tarjosi samanlaisen kokemuksen kuin muut markkinoiden edulliset vaihtoehdot.
Märkäpidon testitulokset
Märkäpidon testituloksissa Continental PremiumContact 7 erottui selvästi parhaana, pysäyttäen auton yli 7 metriä lyhyemmässä matkassa verrattuna parhaaseen budjettirengasvaihtoehtoon
Märkäpidän testituloksissa Continental erottui jälleen kerran omassa liigassaan. Se on uusi premium-luokan rengas ja yksi parhaista luokassaan märällä alustalla, joten tämä ei ole yllätys.
Seuraavaksi paras rengas oli Tomket, joka oli 4,4 sekuntia Continentalin perässä, mutta huonoin budjettirengas, Doublecoin, oli vielä 7,1 sekuntia Tomketin jäljessä! Halvimpien renkaiden välillä voi olla yhtä suuri ero kuin premium- ja budjettirenkaiden välillä!
Vaikka Tomket ei yltänytkään Continentalin tasapainoon ja suorituskykyyn, se oli melko helppo ajaa, hyvällä ohjauksella, tasapainolla ja ennustettavilla pitoasteilla. Märällä alustalla renkaiden ennustettavuus on aliarvostettua, sillä ihmiset keskittyvät yleensä kierrosaikoihin, mutta hyvin tasapainoisen renkaan omistaminen on erittäin tärkeää.
Tämä korostui Nankangilla, joka oli lähes yhtä nopea kierroksella, mutta halusi yliohjata sinut radalta joka tilanteessa. Jonathan on aiemmin sanonut Nankangin tuotteista, että pidon tasot eivät ole huonoja, ja ne varmasti tekevät renkaista viihdyttäviä radalla, mutta niiden on parannettava antamaansa tasapainoa ajoneuvoon.
Seuraavaksi ryhmässä olivat Davanti, Winrun, Triangle ja Maxtrex, jotka kaikki kamppailivatkuljettajan kanssa. Ne työntyivät aliohjautumiseen melko nopeasti, ja sitten vietettiin paljon aikaa tehoja vähentäen odottaen renkaan palautumista.
Seuraavana oli uudelleenkäsitelty King Meiler. Tämä oli Jonathaninensimmäinen kokemus uudelleenkäsitellystä renkaasta, joten hänellä ei ollut aavistustakaan mitä odottaa, ja ainakin märällä, se ei tuntunut erilaiselta kuin muutkaan tämän markkinasegmentin renkaat.
Ja viimeisenä, Doublecoin. Se ei ollut vain hitain, vaan myös vaikein ajaa. Jonathan eivoinut selvittää milloin tai miksi tai mikä aiheutti äkillisen yliohjautumisen, mutta siinä se oli. Se oli huonoin rengas märässä jarrutuksessa, märässä käsittelyssä, sekä suorassa että kaarevassa vesiliirrossa.
Tomket sijoittui toiseksi, mutta oli huomattavasti hitaampi, ja Doublecoin jäi pahnan pohjimmaiseksi, ollen vaikein ajaa. Testit korostivat renkaan tasapainon ja ennakoitavuuden tärkeyttä märällä kelillä.


Kuivapidon testitulokset
Jonathanin suorittamissa testeissä havaittiin, että kuivalla kelillä tulokset olivat huomattavasti tasaisempia kuin märällä. Kuivajarrutuksessa havaittiin silti selvä ero Continentalin ja parhaan budjettirenkaan, Tomketin, välillä. Ero oli noin 7 % tai lähes autonmitta. Kun Continentalin renkaalla pysähtyy, Tomketilla olisi vielä noin 26 km/h nopeutta ja Trianglella 34 km/h, mikä voisi johtaa kalliiseen kolariin.
Kuivankelin käsittelytestissä aikaerot olivat pienempiä. Rata oli lyhyt ja testiauto, VW Golf, ei ollut kaikkein tehokkain. Vaikka Continental oli mukavin ajaa, myös ryhmässä oli muita hyviä renkaita. Winrun nousi Jonathanin suosikiksi sen hyvän ohjauksen ja vakaan käsiteltävyyden ansiosta, joka teki siitä nopean ajamisen helppoa. Tomket oli myös sujuva kaistanvaihdoissa ja radalla, ja Nankang tuntui urheilulliselta 16″ renkaalle nopeiden käännösten ansiosta. Sen takaosa ei kuitenkaan ollut kovin vakaa, mikä aiheutti yliohjautuvuutta – hauskaa radalla, mutta mahdollisesti ongelmallista tiellä.
Uudelleenkäsitelty King Meiler tuntui hyvältä ohjauksessa ja tasapainossa, mutta sen seos ei näyttänyt pysyvän auton vaatimusten perässä, mikä heijastui kierrosaikaan. Doublecoin ja Davanti olivat ryhmän hitaimmat; Davantin ohjaus tuntui hyvältä ennen rajojen saavuttamista ja oli huomattavasti mukavampi matkalla radalle kuin jotkut kilpailijat. Nopeasti ajettaessa palautetta oli kuitenkin vähän ja aliohjautuvuutta paljon. Doublecoin taas jatkoi olemistaan vaikeasti hallittava ja subjektiivisesti ryhmän huonoin rengas.


Tässä ovat kuvaajat kuivajarrutuksen testituloksista sekä kuivan käsittelyn kierrosajoista. Kuten näkyy, Continental PremiumContac suoriutui parhaiten molemmissa testeissä. Tulokset osoittavat, että vaikka erot ovat pienemmät kuin märällä kelillä, on silti selvää, että tietyillä renkailla on parempi suorituskyky kuivalla alustalla.
Mukavuus ja melutaso
Melutestissä Double Coin DC99 ja Davanti DX390 olivat hiljaisimpia, tuottaen vain 70.2 ja 70.3 desibeliä ulkoista melua. Tämä osoittaa, että edullisemmatkin renkaat voivat tarjota hiljaisen ajokokemuksen. Premium-luokan Continental PremiumContac sijoittui keskitasolle 72 desibelin melutasolla.

Rullausvastus
Rullausvastuksessa mitattiin renkaan pyörimiseen tarvittavaa voimaa, mikä vaikuttaa suoraan polttoainetaloudellisuuteen. Tässä testissä Tomket Sport Series 1 oli parhaan renkaan joukossa 8.28 kg t:n vastuksellaan, kun taas Continental oli aivan niiden perässä 8.38 kg t:n vastuksella. Pieni ero Continentalin ja parhaiden budjettirenkaiden välillä ei ollut merkittävä, vaikkakin Continental jäi jälkeen parhaasta premium-renkaasta 20%:lla muissa testeissä.

Hinta
Hinnaltaan Continental PremiumContac oli selvästi kallein rengas testissä, kun taas Double Coin DC99 tarjosi halvimman vaihtoehdon. Tämä korostaa, että Continentalin suorituskyky ja laatu tulevat korkeammalla hintalapulla, joka voi olla merkittävä tekijä kuluttajien ostopäätöksissä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että vaikka Continental tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn, se ei välttämättä ole paras valinta jokaiseen tilanteeseen, erityisesti jos budjetti on huolenaiheena. Edullisemmat merkit, kuten Double Coin ja Davanti, tarjoavat kilpailukykyisen melutason, ja Tomket on hyvä valinta polttoainetaloudellisuuden osalta. Jokaisen renkaan valinnassa on tasapainotettava hintaa, suorituskykyä ja ajomukavuutta kuljettajan yksilöllisten tarpeiden ja mieltymysten mukaan.

Tässä ovat kuvaajat renkaiden melutasoista, rullausvastuksesta ja hinnoista. Melutason testissä Double Coin DC99 ja Davanti DX390 olivat hiljaisimmat, kun taas Continental PremiumContac sijoittui keskikastiin. Rullausvastuksessa Winrun ja Tomket suoriutuivat hieman paremmin kuin Continental, mutta ero oli alle 2%, mikä ei ole suuri voitto halvemmille renkaille. Hintatestissä Continental oli testin kallein rengas.
Hinta-laatusuhde
Testin perusteella hinta-laatusuhde vaihtelee merkittävästi eri renkaiden välillä. Vaikka budjettirenkaat voivat tarjota edullisen vaihtoehdon, niiden suorituskyky, erityisesti märillä teillä, jättää usein toivomisen varaa. Suosittelemme harkitsemaan tarkkaan ennen päätöksen tekemistä, sillä sääolosuhteet ja turvallisuusnäkökohdat ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Yhteenveto ja suositukset
On syytä huomata, ettei budjettirenkaita suositella ellei se ole ehdoton välttämättömyys. Erityisesti märillä teillä turvallisuusnäkökulmasta huomaa, että halvemmissa renkaissa on selvästi puutteita. Vaikka testit suoritettiin Britanniassa, on tärkeää ottaa vakavasti huomioon, että Suomen sääolosuhteet ovat usein kosteita, mikä vaikuttaa merkittävästi renkaiden suorituskykyyn.
Ei ole yllätys, että upouusi ja huippulaadukas Continental PremiumContact 7 vei suurimman osan kokonaispisteistä. Vaikka PC7 hävisikin muutamalle halvemmalle renkaalle melussa ja vierintävastuksessa, valtava määrä pitoa, erityisesti märillä teillä, tekee 1,19 prosentin vierintävastuksen laskusta ehdottomasti sen arvoista.
Vaikka halpojen renkaiden suositteleminen on vaikeaa märällä jarrutussuorituksen perusteella, Tomket Sport on ehdottomasti se rengas, johon kannattaa kiinnittää huomiota, jos tarvitset säästää rahaa renkaisiin. Se oli lähinnä huippurengasta märällä jarrutuksessa ja märällä käsittelyssä, suoriutui hyvin kuivalla ja oli miellyttävä ajettava. Lisäksi se tarjosi ryhmän matalimman vierintävastuksen.
Kuten olemme nähneet muissakin testeissä, Nankang Econex NA-1 suoriutui objektiivisesti hyvin. Sen hintaluokassa sillä oli hyvä pito grip-testeissä ja se tarjosi hyvän vastuksen vesiliirrolle sekä alhaisen melutason. Kuitenkin subjektiivisesti se oli yksi hankalimmista renkaista ajettavaksi VW Golf -testiautolla, jossa oli nopea siirtymä pidon ja yliohjautumisen välillä. Mikäli etsit hauskaa, edullista ratarenkaan vaihtoehtoa 16 tuuman vanteille, tämä on sinun valintasi.
DoubleCoin DC99 oli testin halvin rengas ja sillä oli alhaisin melutaso sekä keskitasoinen vierintävastus, mutta kaikissa muissa testeissä se oli viimeinen, erityisesti märillä teillä se oli selvästi huonoin. Se on ehdottomasti rengas, jota tulisi välttää, vaikka se olisikin testin halvin vaihtoehto.
Maxtrek Maximus M1 päättyi testiin samanlaisessa tilanteessa kuin Triangle, yhtenä kalleimmista budjettirenkaista testissä, mutta ilman suorituskykyä vastaavassa mittakaavassa.
Suosittelemamme turvalliset renkaat
Löydä itsellesi oikea Continental Premium Contact 7 koko – tästä